+6 07-555 7583 pmu@utm.my
Select Page

PERKONGSIAN FASILITI PINTAR
(SMART FACILITIES SHARING)

UNIVERSITI TEKNOLOGI MALAYSIA

Definisi

SFS merupakan inisiatif mengintegrasikan sistem pengurusan dan pengoperasian makmal agar pengurusan kejat (lean management ) dapat dilaksanakan demi mengoptimumkan sumber dalaman sedia ada, meminimakan pembaziran dari segi kos, masa dan tenaga menambahbaik proses kerja dan meningkatkan kualiti perkhidmatan selaras dengan kehendak dan kepuasan pelanggan

OBJEKTIF

  1. Mengintegrasi pengurusan perkhidmatan makmal secara sinergi agar permintaan dan keperluan pelanggan dapat dipenuhi dengan efisien tanpa birokrasi
  2. Meningkatkan penjanaan kewangan universiti melalui perkhidmatan analisis makmal dengan kos operasi yang minima dan tanpa pembelian peralatan baharu
  3.  Meningkatkan kompetensi staf makmal dan khidmat pakar bidang
    dikalangan akademik dalam memberikan khidmat rundingan bagi
    perkhidmatan analisis yang diperlukan

Maklumat Lanjut

Berkenaan inisiatif SFS UTM 

Research Ecosystem
Universiti Teknologi Malaysia UTM Nexus - Research & Innovation

Office of Deputy Vice Chancellor (Research & Innovation)

DVCRI Profile Johor Bahru Office Kuala Lumpur Office

Higher Institution Centre of Excellence (HI-COE)

Advance Membrane Technology Research Centre - AMTEC Institute of Noise & Vibration - INV Wireless Communication Centre - WCC

Research Institute

Centre of Excellence (COE)

Institute of High Voltage & High Current - IVAT UTM-MPRC Institue for Oil & Gas - IFOG Centre for Artificial Intelligence & Robotics - CAIRO Centre for Engineering Education - CEE Centre for Advanced Composite Materials - CACM Innovation Centre in Agritechnology for Advanced Bioprocessing - ICA Institute of Bioproduct Development - IBD

Service Entity

Research Management Centre - RMC Penerbit UTM Press Centre for Community & Industry Network - CCIN Innovation & Commercialisation Centre - ICC University Laboratory Management Centre - PPMU Institut Sultan Iskandar - UTM-ISI

Get the latest news & events

Customer Satisfaction Index